Se incarca...

Browser incompatibil

Pentru a putea folosi aplicația trebuie să folosiți unul dintre urmatoarele browsere.

Forum > Q&A Juridic > Diverse teme juridice
1

1 0

care sunt pasii legali pentru deschiderea unui hostel?

6992 Vizualizări • 5 RăspunsuriCreat de Decean Daniela • Ultimul răspuns luna trecută de către Smaranda Done • Ultima actualizare la 17.06.2014 12:32:22

Decean Daniela
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Economist-şef

buna ziua,

ma intereseaza care sunt pasii legali pentru deschiderea unui hostel incepand cu partea juridica si terminand cu autorizarea, inclusiv pasii pentru a obtine Autorizatia de functionare si Certificatul de clasificare( cui ma adresez si formularele + documentatia care trebuie atasata). Daca hostelul este amplasat intr-un bloc de locuinte, unde gasesc un formular cu acceptul vecinilor?

multumesc,

Daniela

17.06.2014 12:32:22 Votează 10

Distribuie

  • Marian O.
    • Moderator

    Bună ziua,

    Conform Ordinului nr. 65/2013  pentru aprobarea Normelor metodologice  privind eliberarea certificatelor de clasificare a structurilor de primire turistice cu funcţiuni de cazare şi alimentaţie publică, a licenţelor şi brevetelor de turism, hostelul  este o structură de primire turistică cu funcţie de cazare o capacitate minimă de 3 camere, garsoniere sau apartamente dispuse pe un nivel sau pe mai multe niveluri, în spaţii amenajate, de regulă, în clădiri cu altă destinaţie iniţială decât cea de cazare turistică.
    Documentele şi procedura de eliberare a certificatelor de clasificare le găsiţi în normele de mai sus. Certificatul de clasificare se eliberează de Autoritatea Naţională pentru Turism din cadrul Ministerului Economiei. Formularul îl găsiţi la asociaţia de proprietari, pe site-ul registrului comerţului. Aveţi şi unul ataşat.

    Art. 4. Documentaţia necesară pentru eliberarea şi preschimbarea certificatului de clasificare sau modificarea fişei anexe, este după caz:
    (1) Eliberare certificat de clasificare - în vederea eliberării certificatului de clasificare, operatorii economici proprietari şi/sau administratori de structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare şi/sau alimentaţie publică depun la sediul instituţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului, documentaţia cu următorul conţinut:
    a) cerere standardizată, conform modelului prezentat în anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice;
    b) certificat constatator (forma extinsă) emis de Oficiul Registrului Comerţului în baza Legii nr. 26/1990 privind registrul comerţului, cu modificările şi completările ulterioare, din care să rezulte activităţile autorizate a fi desfăşurate la punctul de lucru şi codul/codurile CAEN corespunzătoare, pentru structura de primire turistică respectivă, conform art. 15 din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la autorizarea funcţionării persoanelor juridice, cu modificările şi completările ulterioare. În cazul instituţiilor publice, organizaţiilor, asociaţiilor, fundaţiilor, cultelor religioase şi alte asemenea - copia documentului de înfiinţare (hotărâre de guvern, hotărâre instanţă, etc), copia documentului de înregistrare fiscală, statutul sau documentul care atestă posibilitatea desfăşurării activităţii de cazare şi/sau alimentaţie publică şi documentul din care să rezulte dreptul de administrare (proprietate, comodat, închiriere sau alt drept de folosinţă) a structurii(lor) de primire turistică(e) precum şi adresa unităţii(lor) respectivă(e);
    c) fişă standardizată privind încadrarea nominală a spaţiilor de cazare pe categorii şi tipuri, conform anexei nr. 4 la prezentele norme metodologice, după caz;
    d) fişă standardizată privind încadrarea şi organizarea spaţiilor în structurile de primire turistice cu funcţiuni de alimentaţie publică, conform anexei nr. 5 la prezentele norme metodologice, după caz;
    e) dovada înregistrării contractelor de muncă în registrul general de evidenţă a salariaţilor (extras REVISAL - vizat pentru conformitate de semnatarul cererii standardizate prevăzute la lit. a) din prezentul alineat) a personalului minim necesar asigurării funcţionării structurii de primire turistice (conducere operativă, şef recepţie cazare şi/sau şef producţie şi servire pentru unităţile de alimentaţie publică, după caz) şi a documentelor care atestă pregătirea profesională a fiecăruia, conform anexei nr. 7 la prezentele norme metodologice, celelalte documente privind încadrarea cu personal calificat vor fi prezentate la data verificării la faţa locului a structurii de primire turistice supuse procedurii de clasificare;
    f) copia avizului de specialitate emis conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 31/1996 pentru aprobarea Metodologiei de avizare a documentaţiilor de urbanism privind zone şi staţiuni turistice şi a documentaţiilor tehnice privind construcţii din domeniul turismului de instituţia publică centrală responsabilă în domeniul turismului asupra documentaţiilor tehnice privind amplasamentul, conformarea şi funcţionalitatea construcţiilor noi cu destinaţie turistică sau pentru documentaţiile tehnice privind amplasamentul, conformarea şi funcţionalitatea construcţiilor existente în circuitul turistic supuse lucrărilor de modernizare, reamenajare, extinderi sau altor lucrări care modifică funcţia turistică a acestora sau în cazul construcţiilor existente ce urmează a fi modificate structural şi funcţional în scopul primirii unei funcţionalităţi cu profil turistic, după caz.

    Sper să vă ajute.

    Criterii minime obligatorii privind clasificarea structurilor de primire turistice cu funcţiuni de cazare de tip hostel:

    Criterii minime obligatorii                               Hosteluri stele
    3 2 1
    1. Criterii generale:
    - clădirea să fie în stare bună, cu aspect corespunzător x x x
    - firmă cu denumirea unităţii şi însemne distinctive privind categoria x x x
    - parcare pentru biciclete x - -
    2. Organizarea spaţiilor şi serviciilor:
    - numărul minim al spaţiilor de cazare (camere sau apartamente) 5 4 3
    - hol de primire x x x
    - spaţiu pentru administraţie x x x
    - serviciu de recepţie, cu program fracţionat în funcţie de fluxul turistic x x x
    3. Instalaţii:
    - încălzire centrală (unităţile cu activitate sezonieră estivală sunt exceptate) x x x
    - la unităţile de categoria 1 şi 2 stele se vor accepta şi sobe de teracotă - x x
    - iluminatul electric în cameră:
    - o sursă principală x x x
    - o sursă individuală la capătul patului (veioze sau aplice) x x x
    4. Suprafaţa camerelor să fie corelată cu numărul de paturi, inclusiv cele suprapuse, cu condiţia asigurării unui volum minim de aer de 12 mc/persoană. x x x
    5. Înălţimea minimă a spaţiilor de cazare În cazul structurilor de primire turistice clasificate şi construite anterior datei de 12.05.2008 se admite o reducere de până la 10% . 2,7 2,6 2,6
    6. Numărul maxim de paturi/locuri într-o cameră 4 10 >10
    7. Echipare sanitară:
    - camerele dispun de grup sanitar propriu (cadă sau cuvă/cabină duş, lavoar şi WC) x - -
    - grup sanitar comun, separat pe sexe, astfel:
    - minimum 1 WC pentru 10 persoane - x x
    - minimum 1 lavoar pentru 10 persoane - x x
    - un duş pentru 10 persoane - x x
    8. Dotare cu mobilier, lenjerie şi cu alte obiecte:
    a) camere:
    - pardoseli simple şi uşor lavabile x x x
    - mochetă, covoare sau carpete x - -
    - pat cu somieră sau cu saltea tip relaxa (patul la hosteluri va avea minimum 80 x 190 cm, iar distanţa dintre paturi va fi de minimum 75 cm) x x x
    - salteluţă/husă de protecţie (realizată din material textil, lavabil şi hidroabsorbant) x x x
    - dulap pentru haine, sau spaţiu amenajat pentru lenjerie şi haine, cu umeraşe*) x x -
    *) Dulapul sau spaţiul amenajat pentru lenjerie şi haine poate fi şi în afara camerei.
    - suport sau spaţii pentru bagaje x x x
    - cuier pentru haine - - x
    - scaune/taburete/banchete (pot fi în console rabatabile) x x x
    - masă/măsuţă (poate fi în consolă rabatabilă) x x -
    - noptiere/etajere x x -
    - lenjerie de pat x x x
    - draperii sau alte mijloace obturante x x x
    - mijloace de protecţie împotriva insectelor x x x
    - coş pentru gunoi x x x
    - prosop pluşat pentru faţă x x -
    - prosop pluşat pentru baie x x -
    - pahare pentru apă x x -
    - săpun pentru turişti sau dozator x x x
    - hârtie igienică x x x
    b) salonul din apartamente şi garsoniere:
    - masă/măsuţă x - -
    - fotolii, demifotolii x x -
    - canapea pentru 2 - 3 persoane (la garsoniere este facultativ) x x -
    - corpuri de iluminat adecvate x x -
    - vază de flori sau aranjament floral x - -
    - televizor cu recepţie canale TV x x -
    - frigider sau minibar frigorific x x -
    c) grupuri sanitare comune:
    - însemn pentru marcarea pe sexe x x x
    - cuier pentru haine (ferit de stropire) x x x
    - anou / portprosop x x x
    - oglindă x x x
    - coş pentru gunoi şi saci menajeri x x x
    - dozator pentru săpun lichid x x x
    - prosop-rolă, sau uscător de mâini x x x
    - hârtie igienică x x x
    9. Seif/posibilităţi pentru păstrarea valorilor turiştilor, la recepţie sau la administraţie x x x
    10. Telefon în holul de primire x x x
    11. Încasarea contravalorii serviciilor şi prin mijloace electronice de plată (carduri) x - -
    12. Spaţiu pentru prepararea şi servirea micului dejun x x -
    13. Spaţiu amenajat pentru întâlniri ale oaspeţilor (poate fi şi în aer liber) x x x
    14. Servicii minime oferite turiştilor:
    - spălat, călcat lenjerie x x -
    - serviciu de recepţie cu personal instruit, cunoscător a cel puţin unei limbi străine de circulaţie internaţională x - -
    - informaţii turistice în limba română şi în cel puţin o limbă de circulaţie internaţională x x -


    Editat la 01.07.2014 17:15:51 Votează 0 0

    Distribuie

  • Buna ziua.

    Foarte utile informatiile de mai sus. As mai avea o intrebare. Am gasit in diverse surse ca "Administratorul hostelului trebuie sa posede un brevet de turism", ceea ce nu gasesc si in lege. Din lege inteleg ca administratorul/proprietarul hostelului nu trebuie sa aiba brevet. Ma puteti lamuri va rog cu acest aspect?

    Multumesc.

    Irina

    Creat la 06.01.2015 11:02:46 Votează 0 0

    Distribuie

  • Anghel Iulian Radu
    • Specialist Resurse umane

    Buna ziua, as dori sa ma lamuresc cu un detaliu, poate primesc ajutor,  un spatiu ca sa poata deveni hostel trebuie sa contina minim trei camere? Conteaza marimea camerelor?

    Creat la 27.07.2016 14:51:29 Votează 0 0

    Distribuie

  • Marius
    • Consultant management

    Trebuie să deţină brevet conform normelor legale în vigoare. Aici aveţi legislaţia aferentă domeniului respectiv: http://www.mdrt.ro/turism/legislatie. Normele le găsiţi aici: http://turism.gov.ro/wp-content/uploads/2013/05/Norme-metodologice.pdf

    Dispozitii generale privind conditiile si criteriile pentru eliberarea brevetului de turism

    În functie de nivelul si de pregatirea profesionala, precum si de indeplinirea criteriilor prevazute in prezentele norme metodologice, se elibereaza brevet de turism pentru urmatoarele functii:

    a) manager in activitatea de turism;

    b) director de agentie de turism;

    c) director de hotel;

    d) director de restaurant;

    e) cabanier.

    Posesorul brevetului de turism poate ocupa si alte functii decat cele inscrise pe acesta, astfel:

    a) managerul in activitatea de turism poate ocupa oricare dintre functiile prevazute la art. 37;

    b) directorul de hotel poate ocupa fie functia inscrisa in brevet, fie conducerea operativa a activitatilor unui alt tip de unitate de cazare.


    Creat la 28.07.2016 20:31:29 Votează 0 0

    Distribuie

  • "

    Bună ziua,

    Conform Ordinului nr. 65/2013  pentru aprobarea Normelor metodologice  privind eliberarea certificatelor de clasificare a structurilor de primire turistice cu funcţiuni de cazare şi alimentaţie publică, a licenţelor şi brevetelor de turism, hostelul  este o structură de primire turistică cu funcţie de cazare o capacitate minimă de 3 camere, garsoniere sau apartamente dispuse pe un nivel sau pe mai multe niveluri, în spaţii amenajate, de regulă, în clădiri cu altă destinaţie iniţială decât cea de cazare turistică.
    Documentele şi procedura de eliberare a certificatelor de clasificare le găsiţi în normele de mai sus. Certificatul de clasificare se eliberează de Autoritatea Naţională pentru Turism din cadrul Ministerului Economiei. Formularul îl găsiţi la asociaţia de proprietari, pe site-ul registrului comerţului. Aveţi şi unul ataşat.

    Art. 4. Documentaţia necesară pentru eliberarea şi preschimbarea certificatului de clasificare sau modificarea fişei anexe, este după caz:
    (1) Eliberare certificat de clasificare - în vederea eliberării certificatului de clasificare, operatorii economici proprietari şi/sau administratori de structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare şi/sau alimentaţie publică depun la sediul instituţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului, documentaţia cu următorul conţinut:
    a) cerere standardizată, conform modelului prezentat în anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice;
    b) certificat constatator (forma extinsă) emis de Oficiul Registrului Comerţului în baza Legii nr. 26/1990 privind registrul comerţului, cu modificările şi completările ulterioare, din care să rezulte activităţile autorizate a fi desfăşurate la punctul de lucru şi codul/codurile CAEN corespunzătoare, pentru structura de primire turistică respectivă, conform art. 15 din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la autorizarea funcţionării persoanelor juridice, cu modificările şi completările ulterioare. În cazul instituţiilor publice, organizaţiilor, asociaţiilor, fundaţiilor, cultelor religioase şi alte asemenea - copia documentului de înfiinţare (hotărâre de guvern, hotărâre instanţă, etc), copia documentului de înregistrare fiscală, statutul sau documentul care atestă posibilitatea desfăşurării activităţii de cazare şi/sau alimentaţie publică şi documentul din care să rezulte dreptul de administrare (proprietate, comodat, închiriere sau alt drept de folosinţă) a structurii(lor) de primire turistică(e) precum şi adresa unităţii(lor) respectivă(e);
    c) fişă standardizată privind încadrarea nominală a spaţiilor de cazare pe categorii şi tipuri, conform anexei nr. 4 la prezentele norme metodologice, după caz;
    d) fişă standardizată privind încadrarea şi organizarea spaţiilor în structurile de primire turistice cu funcţiuni de alimentaţie publică, conform anexei nr. 5 la prezentele norme metodologice, după caz;
    e) dovada înregistrării contractelor de muncă în registrul general de evidenţă a salariaţilor (extras REVISAL - vizat pentru conformitate de semnatarul cererii standardizate prevăzute la lit. a) din prezentul alineat) a personalului minim necesar asigurării funcţionării structurii de primire turistice (conducere operativă, şef recepţie cazare şi/sau şef producţie şi servire pentru unităţile de alimentaţie publică, după caz) şi a documentelor care atestă pregătirea profesională a fiecăruia, conform anexei nr. 7 la prezentele norme metodologice, celelalte documente privind încadrarea cu personal calificat vor fi prezentate la data verificării la faţa locului a structurii de primire turistice supuse procedurii de clasificare;
    f) copia avizului de specialitate emis conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 31/1996 pentru aprobarea Metodologiei de avizare a documentaţiilor de urbanism privind zone şi staţiuni turistice şi a documentaţiilor tehnice privind construcţii din domeniul turismului de instituţia publică centrală responsabilă în domeniul turismului asupra documentaţiilor tehnice privind amplasamentul, conformarea şi funcţionalitatea construcţiilor noi cu destinaţie turistică sau pentru documentaţiile tehnice privind amplasamentul, conformarea şi funcţionalitatea construcţiilor existente în circuitul turistic supuse lucrărilor de modernizare, reamenajare, extinderi sau altor lucrări care modifică funcţia turistică a acestora sau în cazul construcţiilor existente ce urmează a fi modificate structural şi funcţional în scopul primirii unei funcţionalităţi cu profil turistic, după caz.

    Sper să vă ajute.

    Criterii minime obligatorii privind clasificarea structurilor de primire turistice cu funcţiuni de cazare de tip hostel:

    Criterii minime obligatorii                               Hosteluri stele
    3 2 1
    1. Criterii generale:
    - clădirea să fie în stare bună, cu aspect corespunzător x x x
    - firmă cu denumirea unităţii şi însemne distinctive privind categoria x x x
    - parcare pentru biciclete x - -
    2. Organizarea spaţiilor şi serviciilor:
    - numărul minim al spaţiilor de cazare (camere sau apartamente) 5 4 3
    - hol de primire x x x
    - spaţiu pentru administraţie x x x
    - serviciu de recepţie, cu program fracţionat în funcţie de fluxul turistic x x x
    3. Instalaţii:
    - încălzire centrală (unităţile cu activitate sezonieră estivală sunt exceptate) x x x
    - la unităţile de categoria 1 şi 2 stele se vor accepta şi sobe de teracotă - x x
    - iluminatul electric în cameră:
    - o sursă principală x x x
    - o sursă individuală la capătul patului (veioze sau aplice) x x x
    4. Suprafaţa camerelor să fie corelată cu numărul de paturi, inclusiv cele suprapuse, cu condiţia asigurării unui volum minim de aer de 12 mc/persoană. x x x
    5. Înălţimea minimă a spaţiilor de cazare În cazul structurilor de primire turistice clasificate şi construite anterior datei de 12.05.2008 se admite o reducere de până la 10% . 2,7 2,6 2,6
    6. Numărul maxim de paturi/locuri într-o cameră 4 10 >10
    7. Echipare sanitară:
    - camerele dispun de grup sanitar propriu (cadă sau cuvă/cabină duş, lavoar şi WC) x - -
    - grup sanitar comun, separat pe sexe, astfel:
    - minimum 1 WC pentru 10 persoane - x x
    - minimum 1 lavoar pentru 10 persoane - x x
    - un duş pentru 10 persoane - x x
    8. Dotare cu mobilier, lenjerie şi cu alte obiecte:
    a) camere:
    - pardoseli simple şi uşor lavabile x x x
    - mochetă, covoare sau carpete x - -
    - pat cu somieră sau cu saltea tip relaxa (patul la hosteluri va avea minimum 80 x 190 cm, iar distanţa dintre paturi va fi de minimum 75 cm) x x x
    - salteluţă/husă de protecţie (realizată din material textil, lavabil şi hidroabsorbant) x x x
    - dulap pentru haine, sau spaţiu amenajat pentru lenjerie şi haine, cu umeraşe*) x x -
    *) Dulapul sau spaţiul amenajat pentru lenjerie şi haine poate fi şi în afara camerei.
    - suport sau spaţii pentru bagaje x x x
    - cuier pentru haine - - x
    - scaune/taburete/banchete (pot fi în console rabatabile) x x x
    - masă/măsuţă (poate fi în consolă rabatabilă) x x -
    - noptiere/etajere x x -
    - lenjerie de pat x x x
    - draperii sau alte mijloace obturante x x x
    - mijloace de protecţie împotriva insectelor x x x
    - coş pentru gunoi x x x
    - prosop pluşat pentru faţă x x -
    - prosop pluşat pentru baie x x -
    - pahare pentru apă x x -
    - săpun pentru turişti sau dozator x x x
    - hârtie igienică x x x
    b) salonul din apartamente şi garsoniere:
    - masă/măsuţă x - -
    - fotolii, demifotolii x x -
    - canapea pentru 2 - 3 persoane (la garsoniere este facultativ) x x -
    - corpuri de iluminat adecvate x x -
    - vază de flori sau aranjament floral x - -
    - televizor cu recepţie canale TV x x -
    - frigider sau minibar frigorific x x -
    c) grupuri sanitare comune:
    - însemn pentru marcarea pe sexe x x x
    - cuier pentru haine (ferit de stropire) x x x
    - anou / portprosop x x x
    - oglindă x x x
    - coş pentru gunoi şi saci menajeri x x x
    - dozator pentru săpun lichid x x x
    - prosop-rolă, sau uscător de mâini x x x
    - hârtie igienică x x x
    9. Seif/posibilităţi pentru păstrarea valorilor turiştilor, la recepţie sau la administraţie x x x
    10. Telefon în holul de primire x x x
    11. Încasarea contravalorii serviciilor şi prin mijloace electronice de plată (carduri) x - -
    12. Spaţiu pentru prepararea şi servirea micului dejun x x -
    13. Spaţiu amenajat pentru întâlniri ale oaspeţilor (poate fi şi în aer liber) x x x
    14. Servicii minime oferite turiştilor:
    - spălat, călcat lenjerie x x -
    - serviciu de recepţie cu personal instruit, cunoscător a cel puţin unei limbi străine de circulaţie internaţională x - -
    - informaţii turistice în limba română şi în cel puţin o limbă de circulaţie internaţională x x -


    "
    Marian O.

    Buna ziua, 

    As vrea sa aflu daca documentatia si criteriile minime obligatorii de mai sus mai sunt valabile si in 2017 si unde le-as putea gasi pe internet. 

    Multumesc,

    Smaranda

    Creat la 22.09.2017 15:34:09 Votează 0 0

    Distribuie